סרטונים לעבודה ניהולית – פרק 3 "קבלת החלטות"

"מנהלי בתי ספר מתמודדים יום-יום

עם אין-ספור מצבים בלתי צפויים, שנדרשים להם פתרונות יעילים…"

קבלת החלטות

בחודש אוגוסט 1492, עזב "המנהל" (שיהיה מפורסם יום אחד), את ספרד עם שמונים ושבעה אנשים ושלוש ספינות קטנות ויצא להפלגה ארוכה. יום ועוד יום השתרע האוקיינוס מזרחה מאחורי הספינה. לאחר זמן, איבדו האנשים כל תקוה. פחד ופניקה אחזו אותם והם התמרדו. אפילו הקצינים התחננו לפני קולומבוס שיחזור על עקבותיו.

המנהל שקל את המצב והחליט להמשיך בנתיב שנקבע מראש. שלוש הספינות המשיכו בדרכן מערבה. ב12- באוקטובר הם ראו לפניהם אדמה.

רגע היסטורי זה ממחיש את המרכיבים החיוניים של קבלת החלטות:

* מצב המחייב פעולה.

* לחץ זמן הנוצר עקב התדרדרות הנסיבות.

* העדר מידע מושלם.

* אי-ודאות המהווה סיכון לכל החלטה שתתקבל.

* סיכוי סביר לתוצאות גרועות במקרה של קבלת החלטה מוטעית.

* שתיים או יותר אפשרויות בחירה.

קבלת החלטות הוא נושא רחב מאוד. ישנן החלטות מדיניות, החלטות צבאיות, כלכליות ועסקיות. החלטות שמקבלים מנהלים, ראשי מדינות ומפקדים בצבא ויש החלטות שמקבלים אנשים רגילים. כולנו מקבלים החלטות בחיינו כל הזמן. נסו לחשוב על אברהם אבינו

אברהם אבינו נוסה ע"י הקב"ה בעשר נסיונות גדולים וקשים. בכל ניסיון קיבל אברהם החלטה קשה. החלטה שנבעה מאמונה. ההחלטה הייתה לעמוד בניסיון ולבצע אותו.גם כאשר נאלץ אברהם לעזוב את ביתו, בחר אברהם לעמוד בנסיון. וזה לא היה סתם מעבר דירה. אברהם יצא לא רק מבית אביו ומעירו כי אם גם מארצו.

כל אחד נתקל בחייו בהחלטות רבות. יש החלטות שהן מהותיות ובעלות השלכות רחבות על חיינו כמו היכן נגור, מה נלמד, במה נעסוק ועם מי נתחתן. ויש גם החלטות יומיומיות. מה נאכל היום לארוחת צהריים, באיזה תכנית נצפה בערב בטלוויזיה, לאן נצא לבלות בסופשבוע. בעצם, בכל יום אנו מקבלים החלטות לגבי חיינו. לכאורה זוהי פעולה בסיסית,  שכל אדם עושה כמעט בכל דקה. הבחירה במה ללבוש, הבחירה עם מי להיות בחדר, הבחירה בבן זוג, בבית וגם הבחירה לקנות קולה בדרך, היא החלטה. החלטות הן שונות בחשיבותן ובהתנהלות של כל אחד מאיתנו. אנשים מקבלים החלטות באופן שונה אחד מן השני.

מנהלי בתי ספר עומדים בפני אתגר לא פשוט, ניהול מערכת מורכבת, שבה יש השפעה ועניין לגורמים שונים ומגוונים – ביניהן משרד החינוך, הורים, מורים, תלמידים וקהילה. המודעות של הגורמים המעורבים הללו גוברת ולכל אחד מהם ישנה דעה והשפעה משלו. המנהל מתמודד עם מצבי אי וודאות יומיומיים, עם בלתמי"ם ועם אילוצים שנכנסים למערכת בכל דקה כמעט. בתוך מערכת מורכבת זו, המנהל צריך לקבל החלטות גדולות והחלטות קטנות, ארוכות טווח וקצרות טווח, עם השפעה על מעט מהמעורבים או השפעה רחבה, לבדו או בשיתוף אחרים, החלטות שהוא מבין בהם והחלטות בנושאים שאין לו מושג בהם. הוא מושפע מערכיו, מאופיו, ממשפחתו, מצוות המורים, מהקהילה בה פועל, מההתרחשויות בארץ ובעולם, ניסיונו ועוד.

מנהל חייב להפנים שגם מורים בצוות שלו  צריכים לקבל החלטות בעלות חשיבות כלפי הילדים אותם הם מלמדים ולגבי המערכת בה הם עובדים.

הנה כמה דוגמאות:

א. תלמיד התחצף למורה במהלך השיעור. איך להגיב, להוציא החוצה, להמתין לסוף השיעור

ב. תלמיד שמאחר – להשאירו בחוץ או להכניסו

ג. הורה שכועס על מורה ומרים את קולו – להמשיך את השיח, לטרוק את הטלפון, לעדכן את המנהל ולתת לו להמשיך את התהליך, להחזיר בצעקות 

ד.  מורה שמרגישה תסכול ברמה הכללית או כלפי אנשים בצוות – לתת לעניין להמשיך, לשוחח עם מישהו

ה.  טלפון שמצלצל בשיעור – להחרים, להתעלם

והאמת היא שיש עוד עשרות מקרים שמחייבים קבלת החלטות מיידית "ואין זמן" לתהליך מובנה. דווקא שם מורים רבים "נופלים" ומאבדים "נקודות רבות"

קשה מאוד לתת מתכון בטוח להתנהלות במצבים הללו אבל בהרצאתי "חינוך עושים באהבה" אני מעניק כמה טיפים שיכולים לעזור למורה בהתנהלות נכונה למול אותם בעיות.

אין ספק שקבלת החלטות מחייבת עבודה אישית ופנימית שלי בראש ובראשונה. אני חייב לשבת עם עצמי לפני השיעור ולזהות את עיקרי הבעיות שיכולות להיות לי בשיעור. הנה תרגיל/סדנה מצוינת שהעברתי באחת ההשתלמויות

סדנא בנושא ניהול כיתה

סדנא בנושא ניהול כיתה – נספח 1

זיהוי מוקדם של מוקדי הבעיה מפחית בצורה ניכרת את אחוזי הטעויות שיכולים להיגרם מקבלת החלטה שגויה.

שנית, ניהול הבעיה לא יכול להגיע ממקום של כעס. לכן תמיד יש עדיפות לדחות את הטיפול עד לסוף השיעור ואז לטפל בבעיה לעומק. ניתן ורצוי כמובן לומר לתלמיד "התנהגותך אינה מקובלת ונמשיך לשוחח אחרי השיעור".

נקודה נוספת היא שאנו לא מתייחסים להתנהגות השלילית בכיתה? "המטרה היא להעלות את תחושת הערך העצמי של כל הכיתה ולא לדבר על נושאים שליליים. המורה יכולה להיכנס לכיתה עם חיוך, לספר שהיא נהנית ללמד בדרך כלל, לציין התנהגות חיובית כללית ולשבח תלמיד או תלמידה מסוימת על מוטיבציה לימודית, התנהגות חברתית או כל נושא אחר". כמובן, שלאחר השיעור התייחסי לדברים השליליים וטפלי בעצמך או עם איש צוות אחר

ומה אני עושה כאשר מפריעים לי בשיעור? "אני מפסיק ללמד ומבקש מהתלמידים להתרכז – שכל אחד ייקח אחריות ונמשיך ללמוד – ללא ההתייחסות למפריעים העיקריים. שמות המפריעים לא יהדהדו בכיתה בהקשר שלילי – כדי שהם לא יזכו לרווחים ולעמדת כוח כתוצאה מהתנהגות שלילית".

והנה עוד דוגמה מעניינת בקבלת החלטה תוך שיתוף התלמידים

לדוגמא מעניינת בתהליך קבלת החלטות מובנה ואיטי יותר לחץ כאן

הפעלה מצויינת – http://www.bet-yatziv.ac.il/data/danny66/decisions.htm

וכמו שאני תמיד אומר לא תזיק בכל קבלת החלטות תפילה לפני הקב"ה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *